Rainer Werner Fassbinder – Lili Marleen
A Lili Marleen Fassbinder 1981-es filmdrámája. Maga a Lili Marleen egy német dal címe, ami a második világháború idején keletkezett és örökzölddé vált. Eredetileg egy német költő írta meg vers formájában az I. világháború idején, két barátnőről: Liliről és Marleenről. Később ezt zenésítették meg, majd amikor a németek 1941-ben elfoglalták Jugoszláviát, akkor játszották le először a belgrádi rádióban, s rögtön nagy kedvenc lett.
http://www.imdb.com/title/tt0082661/
A film forgatókönyve Lale Andersen német bárénekesnő önéletrajzi regényének egy részletét dolgozza fel. Egy mulató énekesnőjének története 1938-45-ig, a párt felső köreiben, Berlin, München és Zürich között. Három főbb kérdéskör köré épül az alkotás. Mindenekelőtt egy szerelmespár, Willie és Robert története ez, amely talán tipikusan azért a (nagybetűs) Szerelem, mert valójában soha nem teljesedik be. Ugyanis a férfi egy svájci zsidó, aki egy zsidó segélyszervezetnek dolgozik apjával együtt, míg a nő a náci Németországban fut be karriert. A másik fontos kérdéskör, (melyre való utalás a filmben is elhangzik: „Az ember nem mindig válogathatja meg, hogyan akar élni, ha élni akar.”) mennyire tekinthető nácinak, közreműködőnek valaki, aki egy ilyen diktatórikus hatalomban csak túl akar élni. A harmadik problémakör, azoknak a művészeknek a sorsa, karrierje, akiknek egy ilyen hatalmi berendezkedés ideje alatt nyílik lehetősége befutni. Ám mindezek előtt lássuk a rövid történetet.
A film tehát Willie, az énekesnő és Robert, egy zsidó karmester szerelmének történetét meséli el 1938 és 1946 között. A történet Zürichben indul, itt él Robert és innen támogatja a zsidókat, Willie pedig egy zürichi bárba dolgozik énekesnőként. Robert apja ellenzi kapcsolatukat, túl veszélyesnek tartja munkájukra nézve. Így egyik alkalommal, amikor Münchenből akarnak visszatérni a fiatalok, (Robert apjának intézkedésére) nem engedik át a határon Willie-t. A lány Münchenben ragad, (ekkor válnak el először hosszabb időre) de segítséget és támogatást kap egy korábbi (fejes) ismerősétől, Henkel rajparancsnoktól. Munkát kap egy szórakozóhelyen, ahol először énekli el a Lili Marleen-t. Egy évvel később (amikor a németek lerohanják Lengyelországot) lemezre is felveszik a dalt. A szám sikere teljesen a véletlennek köszönhető: rengeteg dalt betiltottak, így szükség van új számokra, a lemez pedig elkeveredik a belgrádi katonai rádióhoz, ahol először lejátsszák. Ettől kezdve minden este, pontban tíz óra előtt három perccel felhangzik a Lili Marleen, mely minden fronton és otthon maradt katona szívéből szól. Szinte már egyfajta esti imaként, vagy a békére való vágy szimbólumaként is tekinthető. Fontos megjegyezni, hogy Willie-t viszont egyáltalán nem érdekli a politika vagy a háború, szemet akar hunyni az egész felett és csakis fényes karrierjéről álmodozik. Ez az áhított karrier hamar elérkezik, a nő ünnepelt (ma úgy mondanánk „egy-slágeres”) sztár lesz, akit még Hitler is külön kegyekben részesít. Mindez idő alatt – noha mit sem tud Robert-ről – szerelmének ereje változatlan. Egyik nap váratlanul betoppan a férfi, viszont hamis útlevele miatt letartóztatja a Gestapo. A nő mindent megtesz, hogy kiszabadítsa szerelmét, s talán ez az egyetlen alkalom, amikor valóban közvetlen részesévé válik a politikának. Egy híres író, Günther Weisenborn (aki a zsidó szervezet tagja és akit egyébként Fassbinder alakít ), egy filmszalag kicsempészésére kéri Willie-t, cserébe kiszabadítják neki Robert-et. A férfi ugyan kiszabadul, de az énekesnő szemet szúr a Gestapo-nak, így fellépési tilalom alá vonják, társát, zongoristáját kiküldik a frontra, a Lili Marleen pedig tiltólistára kerül. A nő teljes kétségbeesésében öngyilkosságot kísérel meg, mire Robert és társai egy hamis hírt kezdenek terjeszteni, hogy megmentsék. A hír, miszerint Lili Marleen egy koncentrációs tábor áldozata lett, nagy felháborodást kelt mindenkiben, ezért a hatalom kénytelen visszavonni tiltását. Goebbels parancsára Willie újra felléphet és ismét felhangozhat a dal, méghozzá egy berlini koncerten. Ez a koncert viszont mind a dal, mind az énekesnő karrierjének utolsó állomása (a kettő sikerének íve eggyé fonódott). Ezután a nő a háború végéig visszavonultan él, majd amint lehetősége adódik, rögtön visszatér Zürich-be. Ott viszont azzal szembesül, hogy élete szerelme boldog házasságban és sikeres karmesterként él.